East coast, west coast

I och med föräldrarnas besök blev det nu möjlighet att åka en kortare version av Nya Kaledonien runt. Vi hade en liten blå hyrbil (Renault Twingo) och med tre personer samt packning fick den visa vad den gick för under de tre dagar då vi avverkade cirka 70 mil. Vi körde norrut från Nouméa, via Boulouparis och La Foa (ej utsatt på kartan), till Sarraméa där vi skulle sova första natten. east coast west coastCIMG3010I La Foa drack vi kaffe för norska priser på ett hotell där taket inomhus var täckt av kepsar hängandes upp och ner. Utanför staden kan man se en av Gustave Eiffels metallbroar (som antagligen är för liten för att få finnas med på Wikipedias lista över hans broar och viadukter) från 1909. Gustave Eiffel var aldrig i Nya Kaledonien utan den restes utav två av hans studenter.

Efter ett dopp i hotellpoolen och en siesta i Sarraméa åkte vi till närliggande staden Farino för att vandra i “Le Parc Des Grandes Fougères” (de stora ormbunkarnas park). Vi gick en vandringsled på knappa två timmar där floran växlade mellan enorma ormbunkar, 30 meter långa lianer, palmer och tallar. CIMG3041

DSCF3308

Parken kunde också ha hetat “Le Parc Des Grandes Araignées”

DSCF3359

Den svarta namnlösa vakthunden lämnade inte vår sida under vistelsen på Hotel Evasion i Sarraméa.

kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

Innan avfärd nästa dag letade vi efter en källa som vi hade läst skulle finnas “5-15 minuters promenad” från hotellet. Efter en halvtimmas promenad i tät djungel med utsikt över hisnande gröna kullar träffade vi en skogsarbetare som pekade mot en knappt synlig stig och vi hittade fram. Trots att det var det kallaste vatten jag har badat i på denna ö så var det mycket skönt och framförallt en otroligt vacker omgivning.

DSCF3385

DSCF3399

Transportband för nickel.

Vi skulle nu korsa landet österut och körde i riktning mot Kouaoua. Medelhastigheten var cirka 40km/h på slingriga vägar längs med lummig grön skog på den ena sidan och gröna bergskullar på den andra. Man såg inte mer än några meter framför sig innan nästa sväng och det var lika roligt att köra som vackert att titta ut. Vid en t-korsning svängde vi norrut och den gröna skogen byttes ut mot gamla gruvor. Efter ett tag förstod vi att vi var i Kouaoua men helt plötsligt så var havet på “fel” sida om oss med hänsyn till körriktningen. Vår karta var en typisk turistkarta och saknade alla mindre vägar. Skulle vi ha svängt av tidigare? I så fall var? Det fanns ju inga skyltar… Det visade sig att vi hade hamnat i “La Baie de Kouaoua” söder om byn och en tålmodig gendarme förklarade på sin snabbaste franska var vi skulle ha svängt av för att köra norrut. Kouaoua är ett ganska ungt samhälle och dess sysselsättning är i huvudsak nickelindustrin. Vägen vidare norrut mot Houailou fortsatte lika slingrigt längs med gruvor och den enda mötande trafiken (förutom en annan lika vilsen bil med turister som frågade oss om vägen) var gruvfordon. Snart började vi ana havet och kände att vi kunde slappna av men det hade passerat lunchtid och regnet var oss i släptåg…

DSCF3414

Östkusten är känd för att vara regnig, svårframkomlig och bestå av små samhällen. Vi kunde snart dra slutsatsen att en stad måste ha ett OPT-kontor (post- och televerket) och ett apotek för att vara med på kartan. I Houailou hittade vi ett matställe som erbjöd stora portioner ris med kött/fisk att ta med, inte sitta ned och äta på vad som mycket påminde om en restaurang. Nu vräkte regnet ner och för säkerhets skull frågade vi om vägen mot Poindimié, som var nästa sovplats, innan vi körde vidare. Östkusten utgörs konstigt nog inte av fiskebyar trots att vi körde två meter från havet nästan hela tiden. Olika stammar avlöste varandra längs med vägen, alla vinkade glatt när man körde förbi och i vår jakt på “billigare-än-room-service-öl” blev det den tredje alimentation (matbutik) mitt i ingenstans som blev vår jackpot. Där kunde vi också ha köpt kläder, cyklar, whisky, nudlar, konserver och kanske en höna eller två. Väl i Poindimié befann vi oss mitt i regnstormens öga och det så fina hotellet vid stranden tedde sig nu ganska deppigt.

CIMG3068Det hindrade inte mig från att leka med kameran på kvällen.

CIMG3084

Efter regnet kommer stjärnorna…

Nästa dag sken solen igen och vi skulle nu korsa landet västerut mot Koné via “Route Transversale Koné-Tiwaka”. Vi var förberedda på ännu en bilresa längs slingriga, smala vägar utan väglinjer men det var en av de bättre vägar jag har kört på. Det är inte konstigt med tanke på att den förenar all trafik mellan öst- och västkusten.

11-kaffet drack vi i Koné och eftersom vi nu låg före tidsschemat så bestämde vi oss för att köra hela vägen till Bourail för lunch. Västkusten har ett mycket torrare klimat och öppnare landskap med bondgårdar och boskap längs med vägen. Den tillåtna hastigheten var nu 110km/h men vi blev ändå omkörda av de flesta, inklusive långtradare. Bourail är Nya Kaledoniens näst största stad och präglas främst av jordbruk. På museet i Bourail fick vi lära oss om hur staden byggdes av fångar ditskickade från Frankrike och Arabvärlden under slutet av 1800-talet. Närliggande stad, Nessadiou, är där det bor flest invånare som härstammar från muslimska länder och inte långt ifrån Bourail ligger en utav Nya Kaledoniens två moskéer med tillhörande kyrkogård . Nya Nyzeeländska soldater som omkom under andra världskriget ligger begravda på “le Cimetière des Néo-Zélandais” strax söder om Bourail.

DSCF3438Bourail är också känt för sina vackra stränder som tillåter bra surfning och vi körde till “la Plage de la Roche Percée” som består av vulkansand från närliggande önationen Vanuatu. Stranden har fått sitt namn från stenen på bilden bredvid, “stenen med ett hål i”.

DSCF3440

DSCF3444De ganska häftiga vågorna trotsades med ett bad i eftermiddagssolen innan vi körde sista sträckan hem till Nouméa. Många erfarenheter i Nya Kaledonien baseras på “learning by doing” och även om det har sina inslag av spänning eftersom det är dåligt skyltat, kan det också vara påfrestande. Cash is king, ett öga på biltanken hela tiden och en väl detaljerad karta är nog det jag hade rekommenderat i min reseguide.

Previous Post
Leave a comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: